Maturanti poručili ministrici: Spremamo se, a ne znamo za što. Čekajući vaše odluke iz dana u dan nam se smanjuju šanse za upis na fakultet
Ministrice, mi znamo da nemamo ni približno iste uvjete za pisanje državne mature i jednake šanse za upis na fakultete kao ostale generacije, ali čekajući Vaše odluke one nam se dodatno smanjuju.
Ovo je osnovna poruka maturanata Blaženki Divjak od koje, kako kažu, očekuju da bude preciznija kada najavljuje što ih čeka.
Jer dok pohađaju nastavu iz kuće i dijele strepnju cijelog svijeta od pandemije, pred njima su krucijalne životne odluke. Oni pored izvještaja o novooboljelima, iz dana u dan čekaju da se netko izjasni na koji način će okončati jednu životnu etapu i krenuti u drugu.
– Online esej? To je nama u redu, ali prilično nam je nejasna izvedba – prva je njihova reakcija na odluku da će ga ipak pisati, i to probnu verziju u svibnju, kao što je to Divjak friško najavila.
– Mi smo uglavnom složni oko toga da gradivo treba reducirati, ako ne i cijeli dio iz četvrtog razreda izbaciti – kaže Anamarija Jurišić, učenica Druge splitske gimnazije.
– Prvo nas je poremetio štrajk, a sada i ovo. Dakle, barem neki lektirni naslovi trebaju biti izbačeni s popisa i mi bismo o tome što prije trebali dobiti informaciju jer ovako se spremamo, a nemamo pojma za što – dodaje splitska gimnazijalka.
Neki maturanti se zalažu za pisanje završnog ispita na jesen, a neki su za to da se ona ove godine potpuno preskoči i da svi fakulteti održe prijemne ispite.
– Nisam za to da matura bude u jesen jer to bi nam samo produžilo agoniju preko ljeta. Šta je tu je, imamo razumijevanja za situaciju, ali želimo i mi na neki način okončati vlastitu agoniju i neizvjesnost – komentira Anamarija.
– Kad sam pročitala da će izolacija trajati do 1. lipnja, odmah sam promislila na esej koji se trebao pisati 16. svibnja. Ironično je da je termin eseja i bez kobnog virusa bio preuranjen. I ptice na grani znaju da će ova “anarhija” potrajati do kraja nastavne godine za nas maturante. Usprkos tome, ne daju nam povratne informacije što će biti s ocjenama i našom budućnošću.
Ministarstvo nam nudi mizerno rješenje – online školu. Ona funkcionira na način da su učenici preopterećeni rokovima i zadacima, a gradivo (ne)odlazi u kratkotrajno pamćenje. Ne budite sebični, suočite se s realnošću! Znate da se primjenjuje sistem “jedan riješi, a ostali prepišu”. Čast iznimkama koji nam zadaju recenzije i eseje tj. sadržaje gdje je očit individualni stil i mišljenje. Sve je to pod jednim velikim “ali”. Učenici moraju biti spremni na ocjenu dobar iako ispune sve zadane upute uz trosatno blejanje u ekran. Neki profesori koji su dosad zabušavali doživjeli su katarzu i odjednom su postali veliki radnici. Ne znam bih li se prije smijala ili plakala – kaže nam Karla Batoz, maturantica Druge gimnazije.
Ona nam je komentirala i pripeme za maturu koje idu preko televizije:
– Maturanti trebaju pratiti virtualnu učionicu od 8 do 12 sati te se svako 60 minuta po pet minuta odmarati. Potom bi od 12 do 13 sati trebali istovremeno i ručati, i odmarati se, i porazgovarati s ukućanima… Nakon silnog odmaranja od 13 do 17 sati ponovno su u virtualnoj učionici. Mislim da bi ‘velikim glavama’ trebalo biti jasno da mozak prosječnog hrvatskog učenika ne usvaja znanje na takav način niti će ikada moći. Bez obzira na situaciju s pandemijom, ovo je posljedica (bes)potrebnog grijanja stolica u Saboru čega smo mi žrtve – ljuta je Karla.
– Pa ne možeš televiziju pitati da ti odgovori kad ti nešto nije jasno – dodaje jedna njena kolegica.
– A što se tiče online nastave, ona funkcionira tako da nas neki profesori opterećuju s domaćim radovima i to su upravo oni koji nam i inače, a pogotovo sada, najmanje daju. Neke profesore moramo i pohvaliti jer su se, snimanjem videa, dodatno potrudili da nas zainteresiraju za gradivo – složni su učenici.
– Uz dužno poštovanje prema svima, znamo da živimo u kulturi plagijatora i prevaranata. Da u svakom razredu pet učenika prepisuje zadaće s interneta ili od kolega, imamo problem koji remeti nastavni proces i rezultate čini potpuno neupotrebljivima. Ministričina ideja o online provedbi mature u kojoj se spomenula baka-pomagačica koja vjerojatno neće znati usporediti Raskoljnikova i Kičmanovića meni je neukusna. Sustav u kojemu je uopće moguće prepisivanje ne bi se smio koristiti za rangiranje budućih studenata – kaže Magdalena Mrčela, profesorica hrvatskog iz Druge splitske gimnazije.
– I na tv pripreme državne mature Škole za život imam primjedbu. Kao nastavnici hrvatskoga jezika dovoljan mi je bio jedan prikaz poetike naturalizama i izmišljenih imena pisaca da svojim maturantima toplo preporučim da je više ne gledaju. Mogu razumjeti i tremu, i tipfeler, i rad u žurbi, ali posvemašnju površnost, netočne podatke i očiti nemar ne mogu. Imam dva maturalna razreda i što se tiče njihove pripreme, spavam kao beba. Znam da smo sve najvažnije već odradili. Na kraju krajeva, pandemija se nije protezala kroz tri prethodna razreda srednje škole pa ne planiram histerizirati nad dva mjeseca vanrednih okolnosti – dodaje Mrčela.
– Ne znam što će biti s maturom, to ovisi o epidemiološkoj slici zemlje. Nadam se da će biti izvediv scenarij s odgodom mature do jeseni. Tako bi ova generacija ipak imala uvjete barem slične prethodnima. Ali svemu ovome najviše zamjeram odnos prema maturantima i nastavnicima. Dok ministar Beroš svakodnevno bodri i informira cijeli svoj sektor i građane, Ministarstvo znanosti istupa da bi pohvalilo ‘projekt’ kojemu se Europa treba klanjati. A tko nosi taj projekt? Tek nakon opetovanih primjedbi nastavnika, čiji se rad svakodnevno obezvrjeđuje, a radimo više nego ikad, ministrica procijedi ‘hvala’. O riječima potpore maturantima i obećanju da će se situacija kako-tako sanirati da ne govorim. Mi ćemo svoje odraditi najbolje što znamo, bilo bi lijepo da pritom vidimo podršku i obećanje da ne radimo zaludu – istaknula je profesorca.
– Kad bi nam sada odgovorili na pitanje hoće li biti obuhvaćeno cijelo gradivo ili ne, znali bismo što nam je raditi, a od svega što nas je ove školske godine zadesilo, štrajk pa sada ova karantena, najgora je neizvjesnost – poručuju maturanti.
O ideji da esej pišu online online uopće ne znaju što bi rekli, jer nisu dobili nijednu preciznu uputu.
– Prepisivanje? Pa ne možeš ni prepisati baš ono o čemu nemaš pojma – kažu maturanti.
Neki profesori uvjereni su da je trebalo odmah okončati godinu sa zaključivanjem ocjena. Ili u slučaju da sve ovo prestane prije ljeta, nastaviti godinu kao da se ništa značajno nije događalo, a na jesen nadoknaditi izgubljeno gradivo dodatnim danima, subotama i slično, te pustiti maturante da se na miru spremaju za maturalni ispit što određuje njihovu budućnost.
– Trebalo je prebaciti maturu u šesti i sedmi mjesec, ili na jesen, a na fakultete se, ako ne uspije matura do jeseni, upisivati kao nekada, prijemnim ispitima. Za to vrijeme učitelji su trebali nastaviti komunikaciju s učenicima kao pripomoć u učenju, a ne držati virtualnu nastavu koja će se i vrednovati, zamisli čudesa – govori profesor Boris Škifić, profesor hrvatskog iz Druge.
– Je li nekome palo na pamet da mnogi učenici nemaju potrebne uvjete za tu priču i kako su oni diskriminirani? Gdje je tu odgojna komponenta koja je važna jednako kao i obrazovna? Čudno kako nikome nije jasno, a političarima bi trebalo biti prvenstveno jasno jer su plaćeni za to, da mnogi narodi napuštaju virtualno jer je ono unakazilo nastavni proces. I kako mi samo dalje srljamo u bezdan Škole za život – dodaje Škifić.
Uglavnom, generacija 2020-ta pamtit će se kao ona koja je ispit zrelosti položila u izvrnutom svijetu, ali kakav god on bio, baš oni će biti njegovi nositelji.
Ministrica Divjak: Izgledno je da će se nastava na daljinu odvijati do mature
Ministrica obrazovanja Blaženka Divjak rekla je za Media servis kako je izgledno da će se nastava na daljinu odvijati do mature. Već se spominje moguća odgoda. Na pitanje je li to opcija, Divjak je rekla da se spremaju za različite scenarije.
“Izvjesno je da će se esej, koji je bio predviđen da se piše sredinom svibnja, pomaknuti i da ćemo umjesto toga organizirati pisanje probnog eseja online da učenici dobiju povratnu informaciju i da vidimo mogućnosti tehnologije u tom smislu. A dalje ćemo reagirati sukladno epidemiološkoj situaciji”.
Nakon mature, uslijedit će upisi na fakultete. Je li i to moguće obaviti na daljinu?
“Ako se držimo svega što smo do sada radili, da se puno tih procesa odvija online i upisi na fakultete bi mogli biti u tom smislu. I danas imate situaciju da nakon što učenici polože maturu, njihove ocjene su u elektroničkim maticama i praktički upis ide dosta automatiziran preko Središnjeg ureda za upise i u tom smislu može se i to urediti”, rekla je ministrica.
Osvrnula se i na nastavu na daljinu rekavši kako su reakcije uglavnom pozitivne
Alternativa bi bila da učenici nemaju nastavu ili da su prepušteni sami sebi. Zamislite kako bi to bilo u obitelji. Obiteljska dinamika, apatija kod učenika, gubitak radnih navika, upitna školska i akademska godina. Oni koji komentiraju iz udobnih fotelja bilo bi dobro da se angažiraju i pomognu tamo gdje mogu”.
Jedno od glavnih pitanja koja se nameću u ovoj izvanrednoj situaciji je način vrednovanja, odnosno ocjenjivanje učenika.
“Naglasak mora biti na ocjenjivanju na bitno. Osloboditi se nepotrebnih, suvišnih informacija, činjenica koje se ispituju. Napraviti redukciju tako da imamo naglasak na bitno. Upute u tom smjeru ćemo dati kroz nekoliko dana. Sigurna sam da će to pomoći učiteljima i nastavnicima i imamo poseban dio za visoko obrazovanje. Moramo uzeti u obzir da i to mora biti regulirano”, rekla je Divjak.
Izvor: Slobodna Dalmacija