Početkom 2018. godine 30 udruga osoba s invaliditetom (OSI) iz čitave Hrvatske tražile su sastanak s ministrom Olegom Butkovićem zbog trajekata nepristupačnih OSI te se sastanak održao u travnju u Splitu
– O našoj borbi niste mogli čitati u medijima. Ona se odvijala daleko od očiju javnosti- poručili su iz OSI.
Početkom 2018. godine 30 udruga osoba s invaliditetom (OSI) iz čitave Hrvatske tražile su sastanak s ministrom Olegom Butkovićem zbog trajekata nepristupačnih OSI te se sastanak održao u travnju u Splitu.
-Tražili smo da se, s obzirom na nepristupačnost, izmjenom Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu i Pravilnika o uvjetima i načinu ostvarivanja prava na povlašteni prijevoz omogući besplatna vožnja vozila u kojima se OSI voze. Ministar je upotpunio naš prijedlog omogućavanjem besplatne vožnje i za OSI i njihovu pratnju. Neograničeni broj puta.
Na sastanku u Splitu također je dogovoreno da će se, sukladno Nacionalnoj strategiji, prilikom nabavke novih (ili polovnih) trajekata voditi računa o tome da brodovi imaju dizalo budući da je utvrđeno da kada imaju podizne platforme za kolica, njima nema tko rukovati pa se svejedno osobe u kolicima prenose ručno kao vreće krumpira, što nije primjereno ni za te osobe ni za djelatnike kojima to nije u opisu posla. Unatoč svim našim upozorenjima, prema riječima članice Radne skupine iz Agencije za obalni linijski pomorski promet, ni novonabavljeni trajekt Faros nema dizalo.
-Budući da samo 2 od 35 trajekta Jadrolinije imaju lift, ukoliko osoba u kolicima ne želi da je se ručno prenosi, osuđena je svoje putovanje provesti u kolicima u mračnoj i zagušljivoj garaži jer ne može pristupiti salonu za putnike. Ukoliko želi izbjeći boravak na otvorenom u garaži, primorana je platiti (najčešće) veoma skupu trajektnu kartu za vozilo te sjediti u automobilu tijekom putovanja
Kada bi trajekti bili prilagođeni osobama s invaliditetom, osoba u kolicima bi mogla platiti samo kartu za osobu i boraviti u salonu kao i drugi putnici te ne bi trebala provesti putovanje u vozilu u garaži, što u velikoj mjeri poskupljuje njezino putovanje.
Temeljem preporuke ministra Butkovića u mjesecu listopadu 2018. krenulo se s primjenom povlastica (koje se primjenjuju dan danas, dopunjene zahtjevom Bračkih pupoljaka u kolovozu 2019.), te je Zakon donesen krajem 2019. godine. Predstavnica 30 udruga OSI sudjelovala je u Stručnom povjerenstvu za izradu nacrta Prijedloga Zakona, kao i u sadašnjoj Radnoj skupini za izradu Pravilnika koji propisuje način primjene te povlastice.
Suprotno preporuci ministra Butkovića te praksi koja se temeljem iste provodi zadnjih godinu i pol, na posljednjem sastanku Radne skupine 29.1.2020., njihovi zahtjevi, kao i zahtjevi Zajednice saveza osoba s invaliditetom Hrvatske (SOIH), u potpunosti su zanemareni te je odlučeno ograničiti broj besplatnih putovanja za sve kategorije OSI, i to za OSI (uključujući djecu s teškoćama u razvoju) s prebivalištem na otoku na 5 puta tjedno, a za OSI (uključujući djecu s teškoćama u razvoju) bez prebivališta na otoku na svega 5 puta godišnje.
Pisanim putem su upozorili ministra Butkovića da je to u suprotnosti s njegovom preporukom, ali kako njegovo očitovanje u predviđenom roku nisu zaprimili, smatrali su da je suglasan sa spornim stavovima članova Radne skupine te su navedene udruge odlučile ovim putem izvijestiti javnost o pokretanju sudskog postupka temeljem Zakona o suzbijanju diskriminacije kako bi zakonskim putem osigurali svoja prava ukoliko se Pravilnik ipak donese bez uvažavanja mišljenja udruga i Zajednice saveza osoba s invaliditetom.
Temeljem Ustava RH, Konvencije o pravima OSI, a kako je predviđeno i Nacionalnom strategijom izjednačavanja mogućnosti za OSI 2017.-2020. za osiguranje pristupačnosti javnog pomorskog prometa, zagarantirano je pravo na pristupačnost i pristup javnim uslugama u Republici Hrvatskoj, dok Zakon o suzbijanju diskriminacije predviđa mogućnost za ostvarenje tog prava sudskim putem.
Zahtjev 30 udruga OSI temelji se na problemu nepristupačnih trajekata. Trajekti nisu nepristupačni par puta godišnje nego uvijek – sve dok oni koji odlučuju ne odluče to promijeniti. Trajekt po trajekt.
Dakle, smatramo da povlastice za putovanje trebaju biti kompenzacija za nepristupačnu uslugu javnog prijevoza, a time se ujedno OSI i djeci s teškoćama u razvoju s prebivalištem na otocima omogućava neograničen pristup javnim uslugama na kopnu koje nisu dostupne na otocima- stoji u priopćenju udruga OSI.
Donosimo popis 30 udruga OSI:
UDRUGA HVIDR-a SPLIT
UDRUGA ANĐELI
UDRUGA SRCE
DRUŠTVO MULTIPLE SKLEROZE
UDRUGA LASTAVICE
UDRUGA KOLIBRIĆI
UDRUGA OSOBA S INVALIDITETOM “SVETI BARTOLOMEJ” KNIN
UDRUGA PRIJATELJ METKOVIĆ
UDRUGA DIJALIZIRANIH I TRANSPLATIRANIH BOLESNIKA SDŽ
UDRUGA DRAVET SINDROM HRVATSKA
UDRUGA MLADIH PRIJATELJ
UDRUGA OSOBA S INVALIDITETOM SUNCE
UDRUGA TJELESNIH INVALIDA “TOMS”
DRUŠTVO TJELESNIH INVALIDA GRADA RIJEKE
UDRUGA TJELESNIH INVALIDA BJELOVAR
DRUŠTVO MULTIPLE SKLEROZE BJELOVARSKO-BILOGORSKE ŽUPANIJE
DRUŠTVO MULTIPLE SKLEROZE KARLOVAČKE ŽUPANIJE
DRUŠTVO OSOBA S TJELESNIM INVALIDITETOM PULA
UDRUGA OSOBA S INVALIDITETOM SPLIT
UDRUGA ZA SINDROM DOWN 21 SPLIT
LIGA ZA PREVENCIJU OVISNOSTI
PLIVAČKI KLUB „CIPAL“ SPLIT
UDRUGA MOJE DIJETE SOLIN
UDRUGA DJECA PELJEŠCA
OSIce – HRVATSKI SAVEZ UDRUGA
UDRUGA OSOBA S INVALIDITETOM SISAČKO-MOSLAVAČKE ŽUPANIJE
DRUŠTVO OBOLJELIH OD MULTIPLE SKLEROZE ZADARSKE ŽUPANIJE
DRUŠTVO MULTIPLE SKLEROZE MEĐIMURSKE ŽUPANIJE
DRUŠTVO OSOBA S TJELESNIM INVALIDITETOM MEĐIMURSKE ŽUPANIJE
DRUŠTVO DISTROFIČARA, INVALIDA CEREBRALNE I DJEČJE PARALIZE I OSTALIH
TJELESNIH INVALIDA DUBROVAČKO-NERETVANSKE ŽUPANIJE
Tekst: DALMACIJA danas