8 C
Trogir
NaslovnicaVIJESTITROGIRNervoza na škverskim navozima: Brodotrogir isplatio zakašnjele plaće, radnici zaprepašteni

Nervoza na škverskim navozima: Brodotrogir isplatio zakašnjele plaće, radnici zaprepašteni

Radnicima trogirskoga škvera u srijedu su isplaćene plaće za veljaču koje su kasnile pet dana, a koje su, po riječima sindikalnog povjerenika SMH-a u Brodotrogiru Andra Belas, značajno umanjene.

Danas se, pak, ispred upravne zgrade Brodotrogira okupilo dvjestotinjak radnika tražeći objašnjenje za smanjenje plaća. Njihove predstavnike primio je član Brodotrogirove uprave Mateo Tramontana koji je za Trogirski portal rekao da su sindikati bili upoznati s problemom tekuće nelikvidnosti koja je i dovela do kašnjenja plaća, ali i da isto tako znaju da se „škverani moraju  pokriti samo s onim što proizvedu, prodaju i zarade“. Ili tako ili Brodotrogira više nema.

Prvi operativac škvera kaže kako je primio predstavnike dvjestotinjak radnika koji su  za vrijeme škverske marende mirno prosvjedovali, te da im je rekao upravo ono što i sami znaju: efikasnost rada značajno je pala, brodograđevno tržište je neumoljivo, opstaju samo naujporniji i najmarljiviji. Drugim riječima,  visina plaće treba biti razmjerna rezultatima rada, a oni su takvi da iziskuju daljnji udar na plaće odnosno na njezin stimulativni dio koji je varijabilan.Tramontana ističe i da su plaće u ovih pet godina, koliko su pod Končarovom kapom, kasnile samo dva puta, te da je vlasnik Brodotrogira, unatoč zlogukim najavama sindikata, odlučan u namjeri da zadrži škver i njegovu brodograđevnu djelatnost.

– To nije priča, nego činjenica. Za razliku od drugih škverova, Končar i njegova Kermas energija uložili su u Brodotrogir golem novac. Po obvezama iz programa restrukturiranja, dosad je osigurano milijardu i 600 milijuna kuna iz vlastitog doprinosa. Usto,  Končareva Kermas energija i sestrinske tvrke izravno su u Brodotrogir uložile 400 milijuna kuna tako da nema govora o poslovnim špekulacijama niti temelja za zloguka nagađanja o tome da vlasnika zapravo nije briga što će biti s škverom, naglašava Tramontana, potvrdivši i da u ponedjeljak započinju kolektivni pregovori sa sindikatima koji se, po njegovoj ocjeni, nisu ponašali korektno jer su o svojim zahtjevima prvo progovorili u medijima (Gradski radio Trogir). Poručuje i da vjeruje kako plaća za ožujak, koja se treba isplatiti do 15. travnja, neće kasnititi te da će se izbjeći situacija od prije nekoliko dana kad su se mediji raspisali o izglednom štrajku na trogirskim navozima.

Plaće su na račune osamstotinjak škverana sjele nakon što su sindikati alarmirali medije i zaprijetili poslodavcu štrajkom upozoravajući da prava bitka tek predstoji budući da ih čekaju mučni kolektivni pregovori oko stečevine materijalnih prava s kojom ionako nisu bili zadovoljni.  Već tri mjeseca zaredom primaju umanjene plaće, ona za veljaču kasnila je pet, šest dana, a kad je u srijedu napokon sjela na račune radnika, bila je još i manja od prethodne, također umanjene. Tako bar tvrde u Sindikatu metalaca koji zasad odustaje od štrajka, no ne isključuju njegovo pokretanje u sljedećim tjednima kad bi trebao započeti prvi krug kolektivnih pregovora. Kažu, ako je poslodavac u problemima, to nije krimen radnika, prve i zadnje karike u proizvodnom lancu, nego poslovne politke uprave čiji je zadatak osigurati dovoljno kvalitetnih projekta koji bi zaposlili navoze. A toga nema, poručuje Belas, dodajući kako se brod u trogirskom škveru nekad mogao izgraditi za tristotinjak dana dok se danas gradi čak dvije godine. Dodaje i da objašnjenja uprave o niskoj efikasnosti rada ne drže vodu, bar ne u onom dijelu koji se tiče krivnje radnika za pad proizvodne učinkovitosti. 

-Zaprepašteni smo i ogorčeni ponašanjem poslodavca koji već treći mjesec zaredom korigira radničke plaće smanjujući stimulativni dio s objašnjenjem da je efikasnost rada pala,  da radnici nisu pridonijeli proizvodnom procesu, da ne rade dovoljno, da nisu učinkoviti, itd. Neka to objasne radnicima među kojima su i oni čija je plaća pala na 3600, a ima i onih s još manjim primanjima. Zasad nemamo sve podatke, ali po ovom što dosad znamo, plaća je drastično srezana. I to već treći mjesec zaredom, rekao je za Trogirski portal sindikalni povjerenik Andro Belas. Tramontana mu, pak, uzvraća da se zapita zašto se brod, koji se nekad gradio godinu dana, sada gradi dvije godine.

Kako bilo, prvi razlog za pokretanje štrajka zasad je otklonjen budući da je plaća za veljaču ipak isplaćena, no po Belasovim riječima, pitanje je kako će se priča, koja zapravo tek počinje, odvijati. Smanjenje plaća, neizvjesni kolektivni pregovori  i najava otpuštanja oko 300 radnika bili su okidač za nemir i nervozu na škverskim navozima. Pet je godina prošlo otkad  ih je država prepustila Danku Končaru i Kermas energiji, što je i bio rok za onu prvu i temeljnu fazu restrukturiranja nakon koje bi se vidjeli pravi obrisi i poslovne mogućnosti najveće tvrtke na trogirskom području. Radnici strahuju da nakon isteka petogodišnjeg roka  Končar više nema obvezu zadržavanja temeljne brodograđevne djelatnosti, pa prema tome ni svih radnika, kojih je danas 820. Trogirski škverani trenutačno rade na nekoliko projekata, među kojima je i jedan od najzahtjevnijih u njegovoj povijesti, a to je gradnja ledolomca za plovidbu u ekstremnim vremenskim i okolišnim uvjetima. Uz taj zahtjevan posao, koji se privodi kraju, škverani grade i šest kriljana te 80-metarski polarni kruzer. Užurbano se radi i na opremanju tankera za prijevoz nafte i kondezata, a svi ovi projekti trebali bi osigurati Brodotrogiru posao do kraja 2019. 

 

ZADNJE OBJAVE