25.4 C
Trogir
Ponedjeljak, 21 rujna, 2020
Naslovnica KULTURA Otvorena izložba radova Javnog natječaja za umjetničko rješenje za spomenik hrvatskim braniteljima...

Otvorena izložba radova Javnog natječaja za umjetničko rješenje za spomenik hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata

U ponedjeljak, 11. studenog u Muzeju grada Trogira – Galeriji Cate Dujšin Ribar otvorena je izložba svih deset radova pristiglih na Javni natječaj za umjetničko rješenje za spomenik hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata.

Akademski kipari Đani Martinić i Frane Šitum osvojili su prvu nagradu za umjetničko rješenje za spomenik hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata u Trogiru. 

Odlučio je tako četveročlani ocjenjivački sud u sastavu Matko Mijić, akademski kipar, redoviti profesor na splitskoj Umjetničkoj akademiji, prof. dr. sc. Ivo Šimat Banov te predstavnici udruga branitelja i stradalih u Domovinskom ratu s područja Grada Trogira – Ivica Baturina, prof. i Lidija Medić. Druga nagrada pripala je akademskom kiparu Kažimiru Hrasti, a treća akademskom kiparu Tomislavu Šalovu

Nazočnima se obratila ravnateljica Muzeja dr.sc. Fani Celio Cega, a izložbu je otvorio gradonačelnik Ante Bilić.

Osim nagrađenih radova, mogu se razgledati umjetnička rješenja akademskih kipara Tea Baučića, Marka Guigća i Darije Sinovčić, Duje Matetića, Hrvoja Urumovića, Nikole Džaje, Josipa Bosnića i Slavice Bubić Mihanović te Roberta Jozića i Filipa Tadina.

Članovi ocjenjivačkog suda vidjeli su sve radove, ali su oni bili pod šifrom i tek kada su nagrade dodijeljene doznali su koji su umjetnici odabrani, odnosno čiji su radovi. Izrazito su zadovoljni brojnošću, odlikama i vrlinama pristiglih rješenja, i kako su kazali,  izuzetno je bilo teško izabrati nagrađene.

1. NAGRADA: akademski kipari Đani Martinić i Frane Šitum

Rad odlikuje jasnoća, odnosa brojnih poleglih, dijagonalnih i uspravljenih kamenih blokova, što predstavlja snažnu simboličku poruku od pada do uskrsnuća (sadržanog u centralnom bloku s perforiranim križem i tekstom „Lijepe naše). Dramatičnost i žrtva iskazana je polegnutim elementima koji uspravljajući se simbolički govore da nema smrti nego života. Ova svojevrsna instalacija – ambijent premda poštuje položaje i oblike stabala i cjelinu parka snažna je konstrukcija i istodobno je kontrast  hortikulturnom mobilijaru parka. U tom se kontrastu ističe  snažan plasticitet rješenja koji i pridonosi njegovoj vidljivosti i poruci. Premda obrazloženje govori o „suodnosu s mikro lokacijom parka Žudike“ ovaj geometrijski i konstruktivni organizam na podlozi lijepoga i skladnoga parka upravo kontrastom (i uz osvjetljenje) postaje nadaleko vidljivim, ali nikako nametljivim znakom štovanja i zahvalnosti.

2. NAGRADA: akademski kipar Kažimir Hraste

Temeljen  na elementima nacionalnog grba, tj. „kockicama“ koje se gradiraju u visinu, ova prividno geometrijska i hladna konstruktivna vokacija završava sa toplim, organičkim, a dimenzijama malešnim ali simbolički jakim detaljem – likom golubice simbolom slobode i mira. Uza sve nakane da se sačuva intimni prostor parka i njegove komunikacijske i vegetacijske vrijednosti,  ipak smještaj spomenika na granični zidić uz park na neki način otklanja njegovu vidljivost i nekako ga čini uzgrednim, usputnim i neovisnim o samome parku koji je sretno odmjereno mjesto. Dakle rješenje je više komunikacijski nego kontemplativno usmjereno, čime djelo dobiva svojstva znaka, a manje značenja.

3. NAGRADA: akademski kipar Tomislav Šalov

Ovo rješenje nastoji svojim kamenim blokovima („kušinima“) ukazati na narav graditeljskog ustroja cijeloga grada koji je u cjelini sretan spoj kiparstva i arhitekture. Polegli i malo uzdignuti „stećak“ sastavljen je od četiri kamena različitih veličina (dva veća i dva manja) među kojima se ukazuje pukotina koja opet sugerira i simbolizira žrtvu križa. Na vrhu desnoga gornjeg kamena u njegovom lijevom kutu je uzdignuti akcent u obliku stabla s grbom. Bočne strane kamena tretirane su „rukopisno“ klesarskim i kiparskim ručnim alatima. Nesumnjivo, jednostavan čist, svijetao, bijeli kamen kao i cijelo rješenje jakog plasticiteta i simboličkih naznaka te njegova jasnoća i jednostavnost lijepi je primjer smirene postojanosti i diskretne simbolike.

Ocjenjivački sud predlaže Gradu da se radovi pod red. br.: 4. (Gugić-Sinovčić), 5. (Matetić),10. (Jozić-Tadin) pokušaju s vremenom otkupit te staviti u javne prostore Trogira.

Izložba će biti otvorena do 22. studenog 2019., od ponedjeljka do petka, od 9:00 do 14:00 sati.

Foto: Dino Čaljkušić (Grad Trogir) 

Fotogalerija na linku: Trogirski portal (facebook) 

 

ZADNJE OBJAVE

Dani europske baštine 2020. u Trogiru: Započela radionica “Djeca – čuvari baštine”

U Trogiru je  u sklopu obilježavanja Dana europske baštine započela  dječja radionica zaštite spomenika pod nazivom Djeca – čuvari baštine.

U četvrtak akcija dobrovoljnog darivanja krvi

Gradsko društvo Crvenog križa Trogir sa Savjetom dobrovoljnih darivatelja krvi Trogir i u suradnji sa Transfuzijom kliničkog bolničkog centra Split organizira humanitarnu...

Predstavljen projekt označavanja pješačkih i biciklističkih staza otoka Čiova

Šetnjom dijelom staza i prezentacijom postavljene signalizacije, predstavljen je jednogodišnji projekt Ekološke udruge Eko-Žedno „Označavanje pješačkih i biciklističkih staza otoka Čiova“

AUDIO: Peto izdanje emisije „KAKO SE NOSITI S DIJABETESOM“

Emisija koju i vi kreirate!  Svaki tjedan – nova tema – četvrtkom od 14:10 sati. Vaša pitanja su dobrodošla, a možete ih...

Stanovnici Sevida i Vinišća dobili vodu iz Krke. Napokon ćemo imati otvorene špine i moći ćemo se kupati, zalivati i sve ostalo!

„Dosanjan je san generacija svih Seviđana, sretno tekla kućama sevidskih težaka i ribara!“, kazala je to učiteljica razredne nastave Dijana Rinčić na...