11.7 C
Trogir
NaslovnicaKULTURAOtvorena izložba radova Javnog natječaja za umjetničko rješenje za spomenik hrvatskim braniteljima...

Otvorena izložba radova Javnog natječaja za umjetničko rješenje za spomenik hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata

U ponedjeljak, 11. studenog u Muzeju grada Trogira – Galeriji Cate Dujšin Ribar otvorena je izložba svih deset radova pristiglih na Javni natječaj za umjetničko rješenje za spomenik hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata.

Akademski kipari Đani Martinić i Frane Šitum osvojili su prvu nagradu za umjetničko rješenje za spomenik hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata u Trogiru. 

Odlučio je tako četveročlani ocjenjivački sud u sastavu Matko Mijić, akademski kipar, redoviti profesor na splitskoj Umjetničkoj akademiji, prof. dr. sc. Ivo Šimat Banov te predstavnici udruga branitelja i stradalih u Domovinskom ratu s područja Grada Trogira – Ivica Baturina, prof. i Lidija Medić. Druga nagrada pripala je akademskom kiparu Kažimiru Hrasti, a treća akademskom kiparu Tomislavu Šalovu

Nazočnima se obratila ravnateljica Muzeja dr.sc. Fani Celio Cega, a izložbu je otvorio gradonačelnik Ante Bilić.

Osim nagrađenih radova, mogu se razgledati umjetnička rješenja akademskih kipara Tea Baučića, Marka Guigća i Darije Sinovčić, Duje Matetića, Hrvoja Urumovića, Nikole Džaje, Josipa Bosnića i Slavice Bubić Mihanović te Roberta Jozića i Filipa Tadina.

Članovi ocjenjivačkog suda vidjeli su sve radove, ali su oni bili pod šifrom i tek kada su nagrade dodijeljene doznali su koji su umjetnici odabrani, odnosno čiji su radovi. Izrazito su zadovoljni brojnošću, odlikama i vrlinama pristiglih rješenja, i kako su kazali,  izuzetno je bilo teško izabrati nagrađene.

1. NAGRADA: akademski kipari Đani Martinić i Frane Šitum

Rad odlikuje jasnoća, odnosa brojnih poleglih, dijagonalnih i uspravljenih kamenih blokova, što predstavlja snažnu simboličku poruku od pada do uskrsnuća (sadržanog u centralnom bloku s perforiranim križem i tekstom „Lijepe naše). Dramatičnost i žrtva iskazana je polegnutim elementima koji uspravljajući se simbolički govore da nema smrti nego života. Ova svojevrsna instalacija – ambijent premda poštuje položaje i oblike stabala i cjelinu parka snažna je konstrukcija i istodobno je kontrast  hortikulturnom mobilijaru parka. U tom se kontrastu ističe  snažan plasticitet rješenja koji i pridonosi njegovoj vidljivosti i poruci. Premda obrazloženje govori o „suodnosu s mikro lokacijom parka Žudike“ ovaj geometrijski i konstruktivni organizam na podlozi lijepoga i skladnoga parka upravo kontrastom (i uz osvjetljenje) postaje nadaleko vidljivim, ali nikako nametljivim znakom štovanja i zahvalnosti.

2. NAGRADA: akademski kipar Kažimir Hraste

Temeljen  na elementima nacionalnog grba, tj. „kockicama“ koje se gradiraju u visinu, ova prividno geometrijska i hladna konstruktivna vokacija završava sa toplim, organičkim, a dimenzijama malešnim ali simbolički jakim detaljem – likom golubice simbolom slobode i mira. Uza sve nakane da se sačuva intimni prostor parka i njegove komunikacijske i vegetacijske vrijednosti,  ipak smještaj spomenika na granični zidić uz park na neki način otklanja njegovu vidljivost i nekako ga čini uzgrednim, usputnim i neovisnim o samome parku koji je sretno odmjereno mjesto. Dakle rješenje je više komunikacijski nego kontemplativno usmjereno, čime djelo dobiva svojstva znaka, a manje značenja.

3. NAGRADA: akademski kipar Tomislav Šalov

Ovo rješenje nastoji svojim kamenim blokovima („kušinima“) ukazati na narav graditeljskog ustroja cijeloga grada koji je u cjelini sretan spoj kiparstva i arhitekture. Polegli i malo uzdignuti „stećak“ sastavljen je od četiri kamena različitih veličina (dva veća i dva manja) među kojima se ukazuje pukotina koja opet sugerira i simbolizira žrtvu križa. Na vrhu desnoga gornjeg kamena u njegovom lijevom kutu je uzdignuti akcent u obliku stabla s grbom. Bočne strane kamena tretirane su „rukopisno“ klesarskim i kiparskim ručnim alatima. Nesumnjivo, jednostavan čist, svijetao, bijeli kamen kao i cijelo rješenje jakog plasticiteta i simboličkih naznaka te njegova jasnoća i jednostavnost lijepi je primjer smirene postojanosti i diskretne simbolike.

Ocjenjivački sud predlaže Gradu da se radovi pod red. br.: 4. (Gugić-Sinovčić), 5. (Matetić),10. (Jozić-Tadin) pokušaju s vremenom otkupit te staviti u javne prostore Trogira.

Izložba će biti otvorena do 22. studenog 2019., od ponedjeljka do petka, od 9:00 do 14:00 sati.

Foto: Dino Čaljkušić (Grad Trogir) 

Fotogalerija na linku: Trogirski portal (facebook) 

 

ZADNJE OBJAVE